Multilogin
Til forsiden
dankort
Hvem er Grundtvig
Tidslinje: Grundtvigs liv og samtidSalmer og teksterTemaer i Grundtvigs forfatterskabGrundtvig og kulturenBøger om GrundtvigSøg i Grundtvigs teksterBilledgalleriPressen skriver om GrundtvigWho is Grundtvig?
Grundtvig i DanmarkGrundtvig i VerdenGrundtvigsk Forum
Om Grundtvigsk ForumVedtægter ForeningstrukturUdvalg MedlemskredseDet sker - i Grundtvigsk Forums kredse 2017Politik ÅrsmøderSamtaledagenStyrelsenMedlemskabGrundtvigsk Forum på Danske kirkedage 2016N.F.S. Grundtvigs PrisFolkekirken og EUForpligtende fællesskaberHvor folket er må kirken væreFolkekirkens styre21 teser om åndsfrihedGavebrevFolkemødet på Bornholm 2017Ungdommens Folkemøde 2016Hvor bange er vi for religion? Høring på Christiansborg
VartovAkademiForlagBibliotekKontaktNyhedsbrev
 

Velkommen igen Guds engle små

 
Jørgen Anker Jørgensen, sognepræst i Ølstykke, reflekterer her over sin egen oplevelse med og personlige bud på den kendte julesalme.
 
Grundtvig skrev sin julesalme i 1824 og reviderede den siden selv til den udgave, der nu kendes fra både salmebøger og sangbøger. 8 vers, som han indimellem strøg et par stykker af, men som vi har brug for alle sammen.

Han brugte salmen som udgangspunkt for prædikenerne juledag i flere omgange. Derfor har min personlige tilgang til salmen fået karakter af en prædiken.
 
Jeg er vokset op i Vallekilde præstegård i Odsherred. Min far var sognepræst dér, og når vi juleaften gik til kirke, var det altid en gåtur ad en snoet sti, som førte fra præstegården over markerne til kirken, som lå højest på byens bakke. Og Grundtvigs salme fulgte med. Både juleaften og nytårsnat, hvor vi gik til midnatsgudstjeneste, og som jeg husker det, altid i stjerneklart vejr: Vel mødt under sky på kirkesti på sne ved midnatstide! Og jeg kiggede efter stjernerne og den mørke nattehimmel, for at se lys dér, se englene, som sang den allerførste rigtige salme, der er sunget: Ganske vist var vores dejlige præstegård ikke en ringe hytte, som disse syngende engle kunne komme på besøg i, men jeg så dem for mig, og der dukkede billeder op fra barndomsfortællingerne. Billeder af engle, der vandrede op og ned ligesom i fortællingen om Jakob, der i sin natlige drøm så himlen åbne sig og engle vandre op og ned. Og deroppe, for enden af stigen sad Gud på tronen. Jeg så ham for mig, dér sad han, Herren på sin trone. Den frygtindgydende Gud, som Jakob ikke ville slippe, før han fik velsignelsen.

Velkommen igen. Den store glæde fortælles først til hyrderne. Men den fortælles igen til os.
"I dag er der født jer en frelser i Davids by han er Kristus Herren. Og dette er tegnet I får, I skal finde et barn svøbt og liggende i en krybbe.
Og straks var der med englen en himmelsk hærskare, som priste Gud og sange: Ære være Gud i det højeste, fred på jorden i mennesker velbehag!"
Vi bliver budt velkommen sammen med disse natlige engle i Betlehem til at gå turen igen, på kirkesti, på sne ved midnatstide, og englene bliver budt indenfor, derhjemme for at deltage i vores jul, vores største fest.

Og det er en fest, der skal gentages Igen og Igen. Det er ikke bare en tilfældighed eller et biord, der skal rime. Nej det er et mærke på Grundtvigs kristendom. Derfor bruger vi det i adventstiden og nytårsnat. Gentagelsen: Vær Velkommen Herrens år.
Fire små vers. Fire gange velkommen i hvert vers - - 16 gange på to minutter!
Gentagelse på gentagelse: Igen Velkommen!
Når vi synger det i denne jul: Velkommen igen, så er det en prædiken!

Den behøver ikke være længere. Guds engle små er alle, der vil synge med på glædens sang, både på den om folkets glæde ved at byde andre velkomne til Danmark, og når vi byder hinanden velkommen indenfor til julebag og frokost. Og hjertesproget, versene og sangene, er ikke afhængig af uddannelse og økonomi. Selvom hytten kan være lav. Selvom det kan se fattigt ud inde hos os, så har vi hjerterum, som det så gammeldags hedder. Og hvor der er det, er der altid plads til én til, uanset valg af sæbe eller deodorant!

Og her, når vi går i kirke. Så er det vigtigt at synge med og aldrig glemme, at det er salmer, som sig med hjertet rimer, vi synger med på!

Det er kærlighedens budskab, der forkyndes også i julen, og i Grundtvigs julesalme er det den sang, der rimer med hjertet. Det vil sige, at der er overensstemmelse imellem det, vi holder af og det, vi synger om. Han bruger billedet af en moder, der efter fødselssmerten glemmer alt det, hun har været igennem i glæde over det lille barn, der er kommet til verden. På den måde placerer Grundtvig gudsriget midt iblandt os. Det er dér, det er her, hvor mennesker lever i en kærlighed, der er som den mors – en kærlighed, der er nærværende og levende, og som kommer igen og igen, hver morgen, hver jul, hver gang, vi tør byde den velkommen!

Englene er forkyndere af en stor glæde, som skal være for hele folket! Der er fri adgang:
"Da vandre Guds engle op og ned på salmens tonestige
Da byde Vorherre selv Guds fred til dem den efterhige
Da åbner sig himlens borgeled, Da kommer ret Guds rige."
Glædelig Jul!

 

Jørgen Anker Jørgensen, sognepræst, Ølstykke
 
Hent prædikenen som pdf-fil her

 
Grundtvigsk Forum Tlf: +45 41 93 90 00 Bank: 4180 3119 080 339
Vartov
Giro: 4180 300 23 06
Farvergade 27
1463 København K Mail: Vartov@vartov.dk