Multilogin
Til forsiden
dankort
Hvem er Grundtvig
Tidslinje: Grundtvigs liv og samtidSalmer og teksterTemaer i Grundtvigs forfatterskabGrundtvig og kulturenBøger om GrundtvigSøg i Grundtvigs teksterBilledgalleriPressen skriver om GrundtvigWho is Grundtvig?
Grundtvig i DanmarkGrundtvig i VerdenGrundtvigsk Forum
Om Grundtvigsk ForumVedtægter ForeningstrukturUdvalg MedlemskredseDet sker - i Grundtvigsk Forums kredse 2017Politik ÅrsmøderSamtaledagenStyrelsenMedlemskabGrundtvigsk Forum på Danske kirkedage 2016N.F.S. Grundtvigs PrisFolkekirken og EUForpligtende fællesskaberHvor folket er må kirken væreFolkekirkens styre21 teser om åndsfrihedGavebrevFolkemødet på Bornholm 2016Ungdommens Folkemøde 2016Hvor bange er vi for religion? Høring på Christiansborg
Vartov
Om VartovAbout VartovVartovs historieKonference/mødelokalerVartovkollegietSkrivebord på Rådhuspladsen?LejeroversigtArranger en fyraftenssangHør foredragetKalenderGrundtvigs fødselsdagMands Minde-Foredrag i VartovSofies madMettes kagerMaratonsangBesøg Vartov og GrundtrvigVartovmødet - det lange lys på Danmark. Alternative åbningstalerDet 13. Thorkil Kristensen seminar
AkademiForlagBibliotekKontaktNyhedsbrev
 

Oplysning

 

Når Grundtvig skulle beskrive skolens opgave, talte han nødigt om ”opdragelse”. I stedet brugte han ordet ”oplysning”.
 
Gennem skolegangen skulle barnet på ingen måde ”drages op” af den nærværende virkelighed, som det levede i. 

”Hvad Solskin er for det sorte Muld / Er sand Oplysning for Muldets Frænde,” hedder det i hans kendte skolesang. Prøv at udskifte ”Oplysning” med ”Opdragelse”. Hvad er ”opdraget Muld”? Det er vel ikke tilfældigt, at man har et mundheld, der taler om at være ”så dum som et hul i jorden”!




Skolens opgave er tværtimod at kaste et opklarende lys ud over den rigdom af dunkle erfaringer, følelser og forestillinger, som barnet allerede kender til fra sit øvrige liv, og som det bringer med sig til skolen.




Den nærværende og erfarede virkelighed er således både udgangspunktet og målet for den grundtvigske oplysning, og for den grundtvigske skole kan der derfor heller opstilles en bestemt pædagogisk ”metode” eller et abstrakt ”program”, som skal gælde til alle tider og på alle steder.
 
oplysning
Den nærværende og erfarede virkelighed er både udgangspunktet og målet for den grundtvigske oplysning (foto: iStock).

  

Af samme grund er den grundtvigske skoles væsentligste virkemiddel ikke det abstrakte, stivnede og uforanderlige skriftsprog, men det talte, levende ord, som åbner for det personlige møde om den erfarede, nærværende og bestandigt omskiftelige virkelighed.

Knud Bjarne Gjesing, f. 1949, adjunkt ved Center for Nordiske Studier, Syddansk Universitet.



 
 
 
 
Grundtvigsk Forum Tlf: +45 41 93 90 00 Bank: 4180 3119 080 339
Vartov
Giro: 4180 300 23 06
Farvergade 27
1463 København K Mail: Vartov@vartov.dk