Multilogin
Til forsiden
dankort
Hvem er Grundtvig
Tidslinje: Grundtvigs liv og samtidSalmer og teksterTemaer i Grundtvigs forfatterskabGrundtvig og kulturenBøger om GrundtvigSøg i Grundtvigs teksterBilledgalleriPressen skriver om GrundtvigWho is Grundtvig?
Grundtvig i DanmarkGrundtvig i VerdenGrundtvigsk Forum
Om Grundtvigsk ForumVedtægter ForeningstrukturUdvalg MedlemskredseDet sker - i Grundtvigsk Forums kredse 2017Politik ÅrsmøderSamtaledagenStyrelsenMedlemskabGrundtvigsk Forum på Danske kirkedage 2016N.F.S. Grundtvigs PrisFolkekirken og EUForpligtende fællesskaberHvor folket er må kirken væreFolkekirkens styre21 teser om åndsfrihedGavebrevFolkemødet på Bornholm 2016Ungdommens Folkemøde 2016
Vartov
Om VartovAbout VartovVartovs historieKonference/mødelokalerVartovkollegietSkrivebord på Rådhuspladsen?LejeroversigtArranger en fyraftenssangHør foredragetKalenderGrundtvigs fødselsdagMands Minde-Foredrag i VartovSofies madMettes kagerMaratonsangBesøg Vartov og GrundtrvigVartovmødet - det lange lys på Danmark. Alternative åbningstalerDet 13. Thorkil Kristensen seminar
AkademiForlagBibliotekKontaktNyhedsbrev
 

Er den målstyrede undervisning videnskabelig bluf?

Debatmøde i Vartov, 18. april 2016 kl. 16-17.30 med lektor Keld Skovmand, professor Per Fibæk Laursen og professor Jeppe Bundsgaard

Skoleforsker Keld Skovmand sår i sin nye bog ”Uden mål og med – forenklede fælles mål” tvivl om den videnskabelige baggrund for den læringsmålstyrede undervisning.
 
Den omfattende læringsmålsreform af skolen hævder, at eleverne får større udbytte af undervisningen med denne metode. En antagelse der i høj grad baserer sig på udenlandsk forskning og erfaringer. Men det er en antagelse, der ikke holder vand. 
 
Ifølge Keld Skovmand er den læringsmålstyrede undervisning ikke afprøvet i andre lande, heller ikke i Ontario, som er det sted, der ofte fremhæves. Læringsmålstyret undervisning eksisterer heller ikke i den internationale forskningslitteratur som begreb, ligesom John Hattie, som mange ellers henviser til, for eksempel aldrig har skrevet om læringsmålstyret undervisning.

Det giver anledning til at spørge: Er uddannelsespolitikken i Danmark baseret på dokumenteret forskning af, hvad der virker? Eller er der snarere tale om en skævvridning af forskningsresultater, der (mis-)bruges til at understøtte en reelt uafprøvet  omvæltning af skolens mål og midler? Og hvilke konsekvenser har det i så fald for folkeskolen og elevernes dannelse og læring?

Til at diskutere disse spørgsmål har vi indbudt Keld Skovmand (lektor ved Center for Anvendt Skoleforskning, UC Lillebælt), Per Fibæk Laursen (professor DPU) og Jeppe Bundsgaard (professor MSO DPU)

Tid: Mandag den 18. april kl. 16-17.30
Sted: Vartov, Farvergade 27, 1463 København K
Fri entré, men tilmelding nødvendig til: tilmelding@vartov.dk senest torsdag den 14. april.
 
OBS: Mødet er overtegnet, men det er muligt at komme på venteliste.
 
Arrangør: Grundtvig-Akademiet
Foto: inkje/ photocase.de

 
Grundtvigsk Forum Tlf: +45 41 93 90 00 Bank: 4180 3119 080 339
Vartov
Giro: 4180 300 23 06
Farvergade 27
1463 København K Mail: Vartov@vartov.dk