Multilogin
Til forsiden
dankort
Hvem er Grundtvig
Tidslinje: Grundtvigs liv og samtidSalmer og teksterTemaer i Grundtvigs forfatterskabGrundtvig og kulturenBøger om GrundtvigSøg i Grundtvigs teksterBilledgalleriPressen skriver om GrundtvigWho is Grundtvig?
Grundtvig i DanmarkGrundtvig i VerdenGrundtvigsk Forum
Om Grundtvigsk ForumVedtægter ForeningstrukturUdvalg MedlemskredseDet sker - i Grundtvigsk Forums kredse 2017-18Politik ÅrsmøderSamtaledagenStyrelsenMedlemskabGrundtvigsk Forum på Danske kirkedage 2016N.F.S. Grundtvigs PrisFolkekirken og EUForpligtende fællesskaberHvor folket er må kirken væreFolkekirkens styre21 teser om åndsfrihedGavebrevFolkemødet på Bornholm 2017Ungdommens Folkemøde 2016Hvor bange er vi for religion? Høring på Christiansborg
Vartov
Om VartovAbout VartovVartovs historieKonference/mødelokalerVartovkollegietSkrivebord på Rådhuspladsen?LejeroversigtArranger en fyraftenssangHør foredragetKalenderGrundtvigs fødselsdagMands Minde-Foredrag i VartovSofies madMettes kagerMaratonsangBesøg Vartov og GrundtrvigVartovmødet - det lange lys på Danmark. Alternative åbningstalerDet 13. Thorkil Kristensen seminar
AkademiForlagBibliotekKontaktNyhedsbrev
 

Min yndlingssang fra Højskolesangbogen

 

Tunge, mørke natteskyer

 
Hvilken sang i Højskolesangbogen glæder jeg mig mest til at synge til Maratonsang den 21. juni?
 
Jeg er et melodimenneske, der altid har foretrukket Paul McCartney for John Lennon, Burt Bacharach for Bob Dylan. Således også med mine præferencer blandt Højskolesangbogens 572 titler. En nok så fremragende tekst med en ordinær eller dårlig melodi siger mig intet, hvorimod en velkomponeret melodi kan løfte en slap tekst ud af middelmådigheden og ind i mit hjerte.
 
I det lys glæder jeg mig til at synge snart sagt hvad som helst med melodi af C.E.F. Weyse, Carl Nielsen og Otto Mortensen. Samt den ene Sebastian-sang, der er med i den 18. udgave. Men selv et melodimenneske sætter pris på, at teksten gør musikken ære (jeg siger dette vel vidende, at de fleste højskolesange er tekster, som er sat i musik). Så lad mig pege på en af mine absolutte yndlingssange - en salme, hvor tekst og melodi forstærker hinanden i en symbiose, der gør værket til et af de mest helstøbte i Højskolesangbogen: Jakob Knudsens og Carl Nielsens "Tunge, mørke natteskyer”.
 
Knudsens aftenbøn fra 1890 er en perfekt spejling af hans morgensalme fra 1891, "Se, nu stiger solen”. Begge tager med virtuos sprogkraft fat om litteraturhistoriens måske mest overrendte metaforer (lys/mørke, dag/nat) og lader dem med uimodståelig overbevisning beskrive menneskets dødsangst over for det kristne opstandelseshåb. Det har altid stået for mig som et lille mirakel, at Knudsen, der ellers ikke brugte tiden på at skrive salmer, har givet os disse to perfekte og slidstærke salmer, som vil blive sunget længe efter, at hans forfatterskab er glemt.
 
Carl Nielsens melodi til "Tunge, mørke natteskyer” er en af hans bedste, hvilket ikke siger så lidt. Nielsen, som tilsyneladende var patologisk ude af stand til at skrive sange i mol, lægger her, helt usædvanligt, fra land i G-mol (salmen er i dag nådigt sat ned fra A-mol). Men allerede i anden takt går den til paralleltonearten B-dur, for så i takt fem at modulere til D-mol.
 
Komponisten lader melodien slynge sig gennem et tvetydigt skumringsland, hvor mol bestandigt veksler med dur, ganske som Knudsens digt veksler mellem mørket og lyset og fører os frem og tilbage mellem "de sorte krager” og "dine fugles morgensang”, mellem "vågeblus, der brænder” og "den høje sommer”.
 
Med vanlig sans for modulationer når Carl Nielsen igennem ikke mindre end tre tonearter med tilhørende paralleltonearter. Det sker naturligvis med den største selvfølgelighed .Som sanger hjælpes man på vej af ledetoner, der binder fraserne sammen, også selv om man aldrig har hørt om ledetoner. Til sidst lander melodien på en dominantakkord - tøvende, undersøgende, håbefuldt. Melodien er en genistreg, netop fordi den ikke anstrenger sig for at være det.
 
Kåre Gade, journalist og forfatter
Foto: nild/ photocase.de
 
Grundtvigsk Forum Tlf: +45 41 93 90 00 Bank: 4180 3119 080 339
Vartov
Giro: 4180 300 23 06
Farvergade 27
1463 København K Mail: Vartov@vartov.dk